Porträtt av Elisabeth

Porträtt av Elisabeth
Porträtt av Elisabeth målad av Staffan Tolsén

tisdag 17 maj 2011

Våradonis

I söndags var vi tillsammans med vänner på Öland och tittade på Våradonis (Adonis vernalis), även känd som arontorpsros.



Det är en flerårig växt som tillhör familjen ranunkelväxter. Våradonis har ett tuvlikt växtsätt, blir 10 till 50 cm hög och har stjälkar med några upprätta grenar. Bladen är finflikiga, mörkgröna och har ett kort skaft. Blommar från april till juni med intensivt gula, koppformiga blommor som är 3,5 till 7,5 cm breda. Den är mycket giftig.



Våradonis är sällsynt men kan återfinnas på öppen, torr och kalkhaltig mark, exempelvis torrängar, hällmarker, åkerrenar och vägkanter. Den finns också i odlad form. Dess utbredning är begränsad till Öland och Gotland. På Öland finns den på ett 10-tal platser. Vi hittade den vid Mörbylilla.




Det blåste, så jag fick vara snabb för att få blommorna, som jag ville.



Ovan ser du en knopp.



Här börjar knoppen spricka  ut. Ser du flugan i övre vänstra hörnet?



Närstudie. Visst är den fin? Jag tycker blomman är vacker och väl värd ett besök.

1 kommentar:

  1. Jättevacker! Nu på våren är gult vackert, sedan vill jag inte ha så mycket gult i trädgården i alla fall. Bladen är också fina tycker jag.

    SvaraRadera