Porträtt av Elisabeth

Porträtt av Elisabeth
Porträtt av Elisabeth målad av Staffan Tolsén

måndag 7 november 2011

Veckans Hus # 74 - Passage mellan hus

Igår var jag ute och fotograferade en passage mellan hus.



Passagen finns vid hörnet Dragsgatan/ Luntgatan på Campusområdet i Norrköping. Tidigare var här en LM Eriksson fabrik. Jag tror det är studielokaler på bägge sidor om passagen, men jag vet inte. Jag tycker passagen är raffigt gjort glas och järnkonstruktion, som har rostat. Snyggt tillsammans med fönsterinramningen på höger sida.

En annan passage mellan hus, har jag gått många gånger. Den binder ihop huset med Lindahs konditori - hörnet Repslagaregatan och Generalsgatan.


Överbyggnaden innehåller lägenheter. Här taget från Generalsgatan in mot gården.


Den här bilden från gården ut mot gatan. Jag bodde med ingång från gården under några år. Jag blev alltid glad när jag gick förbi den här målade  "blinddörren".


Fler passager hittar du hos Hedwig på Veckans hus.

4 kommentarer:

  1. Passagen uppe i Campus - så läcker den är. Har inte varit där uppe på länge. Passagen in vid Lindahls har jag också gått igenom. Det bodde två arbetskamrater - äldre damer då - för många år sedan. Minns inte om jag såg den målade dörren, men den känns bekant. En jättekul idé.

    SvaraRadera
  2. Jag har helt missat den där passagen vid Dragsgatan - har aldrig tänkt på den...
    Däremot känner jag igen den på Generalsgatan 37 väldig väl. Bodde ett par år i 39:an... men inte i det moderna hus som finns där idag, utan i ett gammalt hus inne på gården. Min hyresvärd var Lindahls och när jag skulle betala hyran gick jag igenom den där passagen, men jag minns inte den fina målade dörren...

    SvaraRadera
  3. Första passagen är mäktigt ruff! Gillar!

    Och så kul det var med blinddörren!

    http://vardagsnjutning.blogspot.com/2011/11/veckans-hus-passage-mellan-hus.html

    SvaraRadera
  4. Gillar både passagen och husen på första bilden. Lite spännande och annorlunda detaljer. Blinddörren gillar jag! Sådana målningar skulle jag vilja se mer av.

    SvaraRadera