Porträtt av Elisabeth

Porträtt av Elisabeth
Porträtt av Elisabeth målad av Staffan Tolsén

onsdag 28 september 2011

Onsdagstema # 76 - stimulerande

Jag tycker det är stimulerande att vara ute i naturen, men ibland också att få med något av vår nutidshistoria.
För två helgers sedan besökte vi Femöre utanför Oxelösund. Fram till år 2003 var det ett topphemligt kustartilleribatteri på Femöre, nu är det ett museum över epoken "det kalla kriget". Ön är också ett naturreservat.


Tidigt kom vi till ett väderskydd för värnkanon nr 74. Inte långt därifrån var en attrapp av en sådan.




Från luften ser det säkert ut som en riktig kanon.


Här är en vaktkur av modell 1939. Ser inte så kul ut! Tänk att stå där i ur och skur.




Man hade också en stor strålkastare för att se båtar och annat som passerade ön.




En kanon naturskönt placerad. Fast det var nog inte skälet till att den placerades där.




Innanför det här skjulet finns en radaranläggning. På berget framför finns dessa utkik, någon typ av periskop för att se från bergrummet under radarn.




Femöres inre verkar vara ihåligt med många gångar och rum.
Fyrvaktarbostaden kan man hyra för övernattning, liksom några andra hus. Den ligger verkligen vackert.




Fler foton under temat STIMULERANDE kan du hitta på Onsdagstema.

11 kommentarer:

  1. Härligt besök ni gjorde, min man skulle älska att gå omkring där :)

    SvaraRadera
  2. Ja man får inte glömma det som har varit. Intressant. Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  3. Intressant. Fina bilder också!

    SvaraRadera
  4. Intressanta bilder och text. Jag förstår att resan var stimulerande.

    SvaraRadera
  5. Oj, vaktkuren trodde jag var en pissoar - men det behövs ju knappast med så många buskar runtomkring ...
    Vilken spännande utfärd!

    SvaraRadera
  6. Intressant om än lite deprimerande. Att det ska behövas sånt, eller har behövts. Har gått runt i Normandie på slagfälten där som också är ett museum och jag är verkligen tacksam att det är historia. Och den historian vill jag inte se upprepas.
    Men det är förstås mycket stimulerande på många sett att se sådant här, tur att du fick se även vacker natur så du kunde tänka på lite trevligheter också.

    SvaraRadera
  7. Håller med dig att de är stimulerande att få lära sig något när man åker i väg på små utflykter. Nu behöver jag inte alltid åka så långt - bara klicka på en länk till en annan bloggare och så vips ... har jag lärt mig något nytt. Tack för det.

    SvaraRadera
  8. mina tre tidigare kommentarer tror jag flög ut i cyberspacen!

    sa något om att det är stimulerande att upptäcka nytt i sin omgivning och lära sig det historiska om byggnader.
    din bild är dramatiskt vacker - litet läskig!

    SvaraRadera
  9. Säkert ett stimulerande besök. Intressant att se är det i alla fall. :-)
    Tack för all din information och fina bilder från besöket på Femöre.
    Har själv gjort liknande besök med familjen på bland annat Bodens fästning.

    SvaraRadera