Porträtt av Elisabeth

Porträtt av Elisabeth
Porträtt av Elisabeth målad av Staffan Tolsén

tisdag 6 september 2011

Veckans hus #69 P-hus

Ja, så var jag på banan igen efter en tids uppehåll. Jag har varit ute med kameran och tittat efter P-hus i min närmaste omgivning här i Norrköping.
Jag gick först mot Östra Prommenaden och fotograferade nedfarten till ett av de äldre garagen i Norrköping - Östra garaget. Här går det bara in personbilar och inte så stora sådana heller!


Inte så långt därifrån hittade jag ett parkeringsdäck. Det finns vid korsningen Östra Prommenaden - Lindövägen och ligger alltså innanför gamla Huginhuset och nuvarande Tullverket.




Här syns kraftvärmeverket i bakgrunden. Det är ett reservkraftverk, som bara kommer i gång riktigt kalla dygn.


Däcket från ytterligare en vinkel. I den röda tegelbyggnaden finns Sjöfartsverket.


Så vände jag stegen mot centrum och det senast öppnade p-huset. Det finns i kvarteret Lyckan. Här är infarten under huset, där Transportstyrelsen ska verka. Det är förstås också infart till varuhuset Linden med flera. Det är Lundbergs som bygger det här huset.


Arbetet utanför garaget är inte riktigt slutfört ännu.

Fler P-hus hittar du hos Hedwig

6 kommentarer:

  1. Ah, har du hunnit fota redan för Veckans hus! Jag tror inte jag hinner alls denna gång men det är så kul att den har kommit igång igen. Så nästa gång så ...
    Lite lustigt att ett parkeringshus heter Lyckan. Men det är väl så man känner sig nuförtiden när man hittar en parkering.

    SvaraRadera
  2. Du hittade det bakom Hugin-huset. Därifrån har jag åkt en gång med min revisor när jag hade egen firma. Lyckan har vi också hunnit testa - där checkar man in i en automat och sen skall man checka ut på en annan. Ungefär som på Arlanda.
    Östra garaget har jag också sett, men där skulle jag inte åka ner. Vad gör man om man får möte på ner/uppfarten.
    Överhuvudtaget tycker jag P-hus är otäcka, isynnerhet på kvällarna. Har du sett p-huset bakom Pronova - huh... Glad att jag bor som jag gör, där har vi garage i längor.
    Jag hörs framöver - lunchträff 19/9 - tänkbart ???

    SvaraRadera
  3. Visst är det roligt: Det här parkeringshuset har jag "monterat" i en tidning på mitt jobb.
    Visst är världen liten;-)

    SvaraRadera
  4. Första bilden blir min favorit bland garagebilderna :-) Fin bild med höga grindarna vid sidorna, ramar in snyggt.

    SvaraRadera
  5. Östra garaget ser inte särskilt välkomnande ut, men bilden är suverän. Andra p-huset ser trevligare ut i gult än om det bara hade varit grått. Så blank och fin fasaden är på det nya p-huset. Men visst är det lustigt att det är döpt till Lyckan.

    SvaraRadera
  6. Vad spännande med det gula p-huset - formen och färgen gör att jag tänker på amerikanska filmer! (Film, eftersom jag ju aldrig varit i USA)

    Östra garaget har en betydligt vackrare stil på sin nedfart än Lyckan, men nog undrar man om det finns någon annan utfart?

    SvaraRadera